În lumea agitată în care trăim, în care timpul parcă se scurge printre degete, este adesea dificil pentru părinți să acorde copiilor lor libertatea și autonomia de care au nevoie pentru a se dezvolta în indivizi independenți și încrezători în forțele proprii. Cu toate acestea, încurajarea autonomiei copiilor încă de la o vârstă fragedă este esențială pentru dezvoltarea lor armonioasă și pentru formarea unei încrederi puternice în sine.
Unul dintre domeniile cheie în care copiii pot dobândi autonomie este îngrijirea zilnică și igiena personală. Chiar dacă poate părea tentant să facem totul în locul lor, acest lucru le poate împiedica dezvoltarea abilităților necesare pentru a-și gestiona propriile nevoi. Prin urmare, este important să încurajăm autonomia copiilor în aceste rutine de îngrijire, respectându-le ritmurile de maturizare și oferindu-le sprijinul necesar în fiecare pas al drumului.
Citește și La ce vârstă poate un copil să stea singur acasă și pentru cât timp? Specialiștii răspund
În procesul de creștere și dezvoltare, este important să încurajăm autonomia copiilor noștri în diferite aspecte ale vieții lor, inclusiv în rutina zilnică de igienă. Permiterea copilului să se implice în aceste activități îl va ajuta să devină independent și să dezvolte o conștientizare a propriei persoane. Iată câteva sfaturi practice pentru a promova o toaletă independentă zilnică.
Furnizează instrumentele potrivite: Asigură-te că toate elementele necesare pentru igienă, cum ar fi bureți, săpunuri mici și ușor de manipulat, periuța de dinți, pieptenele și prosopul, sunt la îndemâna copilului. Poți așeza aceste obiecte în coșuri sau pe rafturi la o înălțime accesibilă pentru el. Nu uita să incluzi și o mică oglindă în care se pot vedea pe măsură ce se spală.
Asigură accesul la chiuvetă: Pentru a permite copilului să ajungă la chiuvetă fără dificultate sau pericol, poți folosi un taburet adecvat care să faciliteze accesul la robinet. De asemenea, poți adapta bideul într-o chiuvetă mică potrivită pentru dimensiunile copilului.
Fii un exemplu: Fii un model pentru copilul tău și arată-i cum să se ocupe de igiena personală. El va învăța mult mai ușor și va fi mai motivat să-și asume responsabilitatea pentru propriile lui nevoi de igienă atunci când te vede pe tine făcând același lucru cu încredere.
Oferă instrucțiuni clare și explicite: Stabilește reguli și proceduri clare pentru fiecare aspect al rutinei de igienă.
Promovarea autonomiei copilului în îmbrăcare poate fi ușurată prin urmarea unor recomandări practice. Iată câteva sfaturi care te vor ajuta în acest sens:
Creează un spațiu organizat: Plasează o noptieră sau un scaun unde copilul să poată pregăti hainele pentru ziua următoare. Asigură-te că hainele sunt așezate în ordine, astfel încât să își dezvolte o înțelegere mai bună a schemei corporale.
Sertare accesibile: Păstrează hainele în sertare ușor accesibile, care nu sunt prea pline și urmează o anumită ordine. Poți așeza lenjeria intimă, șosetele și tricourile în partea de sus, iar pantalonii, rochiile și puloverele în partea de jos.
Utilizează sertare cu compartimente sau cutii de sortare: Pentru a facilita găsirea rapidă a șosetelor, chiloților sau tricourilor, poți utiliza sertare cu compartimente sau cutii de sortare. Astfel, copilul va putea vedea și alege cu ușurință ceea ce dorește să poarte.
Folosește umerașe și o bară la înălțimea sa: O altă opțiune este să agăți hainele pe umerase și pe o bară la înălțimea copilului, astfel încât să poată vizualiza și selecta cu ușurință ceea ce dorește să poarte.
Asigură un spațiu pentru accesorii: La intrarea în casă, poți plasa un suport mic pentru haine la înălțimea copilului, unde să își agațe haina, și o cutie mică pe podea pentru a depozita pălăria, șapca, mănușile sau ochelarii de soare.
Taburet și oglindă adaptate: Nu uita să așezi un taburet care să ajute copilul în procesul de a-și pune încălțămintea sau pantalonii, precum și o oglindă amplasată la înălțimea sa, care să îi permită să-și vadă întregul corp și să își dezvolte o înțelegere mai bună a schemei corporale.
SURSA FOTO: freepik.com
Iată un ghid util care vă va ajuta să stabiliți rutine zilnice de igienă și îngrijire pentru copil, adaptate în funcție de vârsta sa. Este important să promovați autonomia, având încredere în copil și oferindu-i sprijinul necesar în mod respectuos și fără a face lucrurile în locul lui.
Când copilul începe să meargă singur, este momentul potrivit pentru a începe să-l învățăm să colaboreze la rutinele zilnice de igienă și chiar să facă unele dintre ele singur, sub supravegherea noastră. Iată câteva exemple de cum putem încuraja această autonomie:
Schimbarea scutecului: Implică copilul în procesul de schimbare a scutecului. Poți să-l rogi să se ridice atunci când este posibil, să ducă scutecul murdar la coș și să te ajute să pregătești tot ce ai nevoie pentru schimbare (șervețele, creme etc). Apoi, îl poți ajuta să pună lucrurile la locul potrivit.
Spălarea mâinilor: La această vârstă, copilul poate să se spele singur pe mâini, cu supravegherea noastră. Asigură-te că ai un săpun și un robinet adaptate dimensiunii sale. Arată-i cum să se spele cu săpun, să clătească spuma și apoi să-și usuce mâinile. Tehnica de spălare a mâinilor se va îmbunătăți pe măsură ce exersează.
Spălarea feței: Poți începe să-l înveți să-și spele fața cu apă în fiecare dimineață și să o usuce ușor cu un prosop.
Implicarea în pregătirea pentru baie: Când dezbraci copilul pentru baie, cere-i să pună hainele murdare în coșul de rufe pentru a fi spălate.
Încercarea de a se îmbrăca singur: Unii copii de la această vârstă încep să-și dorească să se îmbrace sau să se dezbrace singuri în cazul hainelor simple, cum ar fi pălării, jachete deschise sau șosete. Este important să-i lăsăm să încerce, chiar dacă încă este devreme, deoarece coordonarea și motricitatea fină sunt în plină dezvoltare.
Etapa preșcolară marchează un pas important în autonomia copilului, în special în ceea ce privește curățenia zilnică. Iată câteva sarcini pe care copilul le poate realiza deja, cu supravegherea unui adult:
Îmbrăcat și dezbrăcat: Copilul ar trebui să poată se îmbrace și să se dezbrace singur, după ce a înțeles ordinea în care se îmbracă diferitele articole de îmbrăcăminte. Cu toate acestea, pentru unele elemente, cum ar fi nasturii, pantalonii sau jachetele, poate avea nevoie în continuare de ajutor. Învățați-l să se uite la etichetele hainelor pentru a identifica fața și spatele, iar înainte de a le îmbrăca, să le întindă pe podea pentru a-i facilita sarcina.
Alegerea hainelor: Copilul ar trebui să aibă autonomie în alegerea propriilor haine sau măcar a detaliilor mici, cum ar fi accesoriile, încălțămintea sau culoarea cămășii. Pe măsură ce înaintează în vârstă și înțelege limitele, oferiți-i libertate deplină în alegerile sale.
Spălarea dinților: În acest moment, copilul ar trebui să fie capabil să pună periuța în gură și să o miște, însă tehnica se va îmbunătăți treptat, cu exemplul și ajutorul nostru, până când devine complet autonom în jurul vârstei de șase ani.
Periarea părului: Copilul poate încerca să-și perieze părul, chiar dacă nu reușește să facă totul singur, mai ales dacă are părul lung. Este important să-i oferiți sprijin și să vă ocupați de îngrijirea zilnică a părului.
Igiena în timpul băii: În timpul băii, copilul poate să se săpunească cu un burete și să se clătească singur. Învățați-l să se usuce bine cu prosopul, acordând o atenție deosebită uscării corecte a picioarelor, urechilor, fundului și pliurilor articulațiilor.
Curățarea zonei genitale: Copilul ar trebui să aibă autonomie pentru a-și curăța propriul fund, cu toate că uneori poate avea nevoie de o revizuire din partea noastră.
Alte sarcini: Schimbarea rolei de hârtie igienică când se termină, aplicarea loțiunii pe zonele ușor accesibile ale corpului (de exemplu, piept, abdomen, brațe și picioare), suflare nasului și aruncarea șervețelelor la gunoi, punerea hainelor în dulap.
La vârsta de șase ani, copiii manifestă un anumit grad de maturitate și independență, ceea ce îi face capabili să realizeze mai multe sarcini de igienă și curățenie. Promovarea acestei autonomii va contribui la creșterea stimei de sine și a independenței, contribuind astfel la fericirea și siguranța lor. Iată câteva sarcini pe care copiii le pot face de la vârsta de șase ani:
Îngrijirea părului: Copilul poate să-și descurce părul în fiecare zi, mai ales înainte de culcare. Dacă are o tunsoare ușoară, poate să-l perieze singur și să-l prindă cu agrafe, panglici sau bentițe. Abilitatea de a face o coadă de cal sau o împletitură mai complexă va fi dezvoltată mai târziu.
Dușul zilnic: Copilul este capabil să facă duș singur în jurul vârstei de șase sau șapte ani, cu toate acestea, va avea nevoie în continuare de ajutorul nostru pentru a-și spăla și clăti părul.
Îngrijirea unghiilor: Trebuie să-l învățăm cum să-și îngrijească unghiile, cum ar fi curățarea lor cu o perie de unghii și tăierea lor când devin prea lungi. Mai târziu, putem să-l învățăm să folosească unghiera pentru copii, astfel încât să poată îngriji unghiile singur atunci când este necesar.
Uscarea părului: Putem începe să-l învățăm să folosească uscătorul de păr, întotdeauna sub supravegherea unui adult și după ce ne-am asigurat că a înțeles regulile de bază de siguranță. Fiecare părinte trebuie să evalueze momentul potrivit pentru a-l lăsa să utilizeze acest accesoriu în mod independent, în funcție de gradul de maturitate al copilului. De obicei, aceasta se întâmplă în jurul vârstei de 10-12 ani.
Îmbrăcarea: La vârsta de șase ani, copilul ar trebui să aibă autonomie completă în îmbrăcare. De la alegerea hainelor pe care dorește să le poarte, până la îmbrăcarea lor fără ajutor și chiar până la încheiat nasturii la jachete sau încălțarea pantofilor, inclusiv a celor cu șireturi. Între cinci și șase ani, copiii dobândesc abilitățile necesare pentru a face funde și a lega șireturile.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.