Un studiu recent dezvăluie că această abilitate este un predictor mult mai eficient al succesului școlar decât notele.
În sistemul educațional tradițional, succesul este adesea măsurat în termeni de note, medii și rezultate la teste, ceea ce provoacă anxietate elevilor.
De ani de zile, s-a crezut că elevii cu note mai mari vor avea mai multe șanse de a reuși în viitor. Însă, un studiu realizat la Universitatea din Australia de Sud pune sub semnul întrebării această idee.
Cercetările sugerează: creativitatea este un predictor mult mai bun al performanței academice decât notele sau trăsăturile de personalitate.
Studiul s-a concentrat pe elevii de liceu, analizându-le performanța la teste standardizate de matematică și limba engleză.
Rezultatele au arătat că elevii mai creativi au obținut scoruri mai mari la aceste materii, chiar și mai mari decât cei cu medii academice ridicate, notează Ser Padres.
Deși cercetarea s-a concentrat pe adolescenți, concluziile sunt clare: stimularea creativității încă din primii ani de școală poate fi importantă pentru îmbunătățirea învățării, nu doar în învățământul primar, ci și în educația timpurie.
SURSA FOTO: freepik.com @oksix
De-a lungul anilor, s-a discutat mult despre legătura dintre creativitate și performanța academică.
Un studiu recent aduce dovezi clare: elevii care gândesc flexibil au obținut rezultate mai bune la testele standardizate. Acest lucru se explică prin faptul că creativitatea le permite să abordeze problemele din perspective diferite, să găsească soluții inovatoare și să se adapteze mai bine la situații noi.
În domeniul citirii și scrierii, elevii cu o gândire mai flexibilă - capacitatea de a genera mai multe idei și abordări - au obținut scoruri mai mari la testele de limbi străine. În matematică, cei cu o creativitate matematică mai dezvoltată, adică abilitatea de a găsi soluții alternative la problemele numerice, au excelat și la examene.
Aceste constatări contrazic ideea că creativitatea și performanța academică sunt în conflict. Dimpotrivă, ele sugerează că încurajarea creativității în sala de clasă nu doar că este benefică, ci contribuie semnificativ la dezvoltarea abilităților cognitive necesare pentru succesul școlar.
Una dintre provocările educației actuale este găsirea unui echilibru între predarea tradițională și stimularea gândirii creative.
Cum pot profesorii să integreze creativitatea în predarea disciplinelor precum matematica și limba română, fără a neglija obiectivele curriculare?
În școala gimnazială, cercetările au arătat că metodele care încurajează creativitatea, cum ar fi învățarea bazată pe proiecte și gândirea critică, au un impact pozitiv asupra performanței elevilor. În învățământul primar, se pot aplica strategii similare, adaptate vârstei elevilor:
Folosirea întrebărilor deschise: în loc să caute un singur răspuns corect, copiii pot explora mai multe soluții la aceeași problemă.
Activități interdisciplinare: legătura dintre matematică și domenii precum arta, muzica sau literatura le permite copiilor să facă conexiuni creative între diferite domenii de cunoaștere.
Încurajarea jocului și experimentării: învățarea prin joc și manipularea materialelor stimulează gândirea creativă și rezolvarea de probleme.
De asemenea, profesorii pot introduce activități care provoacă elevii să caute soluții inovative, cum ar fi dezbaterile în care se susțin poziții opuse sau exercițiile de scriere care presupun crearea unor finaluri alternative pentru o poveste.
Aceste abordări contribuie la dezvoltarea unei gândiri flexibile și inovative, iar cercetătorii susțin că „școlile trebuie să-și schimbe urgent abordarea!”
SURSA FOTO: freepik.com @syda_productions
Rolul părinților este important în dezvoltarea creativității. Stimularea curiozității, gândirii critice și autonomiei acasă completează procesul de învățare de la școală.
Iată câteva strategii eficiente pentru a încuraja creativitatea:
Puneți întrebări provocatoare: în loc să oferiți răspunsuri directe, încurajați copiii să gândească singuri.
Facilitați explorarea intereselor: puneți la dispoziție o varietate de materiale pentru desen, construcție sau experimente științifice acasă.
Evitați supraprotecția în fața greșelilor: permiteți-le copiilor să facă greșeli și să învețe din ele, fără frică de eșec.
Mulți părinți cred că pentru a-i ajuta pe copii să obțină performanțe școlare bune, trebuie să se concentreze pe memorare și repetarea exercițiilor. Cu toate acestea, dovezile sugerează că un mediu în care copiii își pot exprima idei originale și își pot dezvolta propriile soluții este cheia succesului lor educațional.
Deși studiul a fost realizat în liceu, rezultatele sale pot fi extrapolate și la etapele anterioare. Creativitatea este o abilitate care se dezvoltă încă din copilărie și nu ar trebui să fie lăsată pe plan secundar în învățământul primar.
Dimpotrivă, cu cât este promovată mai devreme, cu atât beneficiile sale pe termen lung vor fi mai mari.
Copiii mici au o predispoziție naturală pentru creativitate, dar sistemele educaționale tind să o limiteze pe măsură ce progresează notele.
Dacă școlile integrează strategii care să susțină și să dezvolte gândirea creativă încă din copilărie, elevii vor avea șanse mai mari să beneficieze de avantajele acesteia pe parcursul întregii lor educații.
Studiul subliniază că creativitatea nu este exclusivă domeniilor artistice sau științelor umaniste, ci influențează și învățarea materiilor structurate, cum ar fi matematica. Acest lucru contrazice ideea că educația timpurie și primară ar trebui să se concentreze doar pe predarea conținutului de bază, fără a lăsa loc pentru explorarea creativă.
SURSA FOTO: freepik.com @New Africa
Concluziile acestui studiu arată că creativitatea nu este un lux, ci un instrument esențial pentru învățare. Elevii cu abilități creative nu doar că excelează în domeniile artistice, dar obțin și rezultate mai bune la testele de limbă și matematică.
Este important ca profesorii și părinții să înțeleagă că încurajarea creativității nu înseamnă neglijarea învățării conținutului academic, ci, dimpotrivă, întărirea acestuia. Integrarea strategiilor creative în procesul de predare poate aduce o diferență semnificativă în performanța școlară a copiilor încă de la o vârstă fragedă.
Dacă vrem să pregătim noile generații pentru o lume în continuă schimbare, trebuie să regândim modul în care predăm în sălile de clasă și să ne asigurăm că creativitatea devine o prioritate în toate etapele educației, conchid cercetătorii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.