Potrivit unui studiu care a examinat cercetările efectuate pe o perioadă de aproape 50 de ani, s-a constatat că muzica are un impact semnificativ asupra performanțelor matematice ale copiilor.
Integrarea muzicii în procesul de educație poate juca un rol esențial în îmbunătățirea înțelegerii matematice și poate facilita învățarea acestui domeniu aparent dificil.
Conform cercetărilor, atunci când muzica devine o parte centrală a educației, copiii tind să obțină rezultate mai bune în matematică. Astfel, metodele didactice care combină matematica cu elemente muzicale au un impact pozitiv asupra abilităților matematice ale elevilor.
De exemplu, prin introducerea ritmului și a bătăilor în procesul de învățare a numerelor și fracțiilor, copiii își dezvoltă capacitatea de a face conexiuni și de a înțelege conceptele matematice într-un mod mai interactiv și distractiv. Baterea din palme cu diferite ritmuri poate ajuta la învățarea conceptelor de numărare, ordonare, adunare și scădere. De asemenea, poate facilita asimilarea fracțiilor și a raporturilor matematice complexe, care altfel ar putea fi considerate abstracte sau dificil de înțeles.
În lumea fascinantă a muzicii și matematicii, se regăsește o metodă intrigantă care îmbină aceste două domenii: proiectarea instrumentelor muzicale cu ajutorul matematicii. Una dintre figurile cele mai proeminente în acest context este matematicianul grec antic, Pitagora, cunoscut pentru contribuțiile sale în geometrie și, mai surprinzător, în domeniul muzicii.
Legendele spun că Pitagora a fost inspirat să cerceteze matematica din spatele sunetului muzical atunci când a auzit diferitele note create de un ciocan lovind o nicovală în atelierul unui fierar. Fascinat de această descoperire sonoră, Pitagora și-a propus să investigheze mai adânc legătura dintre matematică și muzică.
Utilizând instrumente precum lira și monocordul (un instrument cu o singură coardă, presupus a fi inventat chiar de Pitagora), el a efectuat experimente și observații amănunțite. În urma acestor cercetări, a descoperit că o coardă apăsată exact în mijlocul său, într-un raport de 2:1 al lungimii coardei, producea aceeași notă muzicală, dar la o înălțime superioară. Acest interval a fost numit ulterior „octavă”.
Descoperirea legăturii dintre muzică și matematică nu se limitează doar la instrumentele muzicale elaborate. Ea poate fi observată și într-un mod simplu și captivant, chiar la domiciliu, utilizând sticle. Cu toții am experimentat suflarea peste partea superioară a unei sticle pentru a crea o notă muzicală fantomatică, asemănătoare unui flaut. Dar există și mai multe de învățat din această experiență.
Umplerea pe jumătate a sticlei va produce aceeași notă muzicală, dar cu o octavă mai mare. Acest fenomen se datorează raportului dintre aerul și lichidul din interiorul sticlei. Adăugarea de cantități diferite de apă va genera note diferite, deoarece raporturile dintre aer și lichid se schimbă.
Aceste exerciții simple și ușor de realizat demonstrează în mod practic principiul matematic care stă în spatele sunetelor și tonurilor muzicale. Astfel de activități interactive pot face lecțiile de matematică mai plăcute și mai captivante pentru elevi, menținându-i implicați și reducând teama sau anxietatea asociată cu studiul matematicii.
Studiile recente, publicate în revista Studii Educaționale, susțin beneficiile utilizării muzicii în învățarea matematicii. Potrivit unei meta-analize, copiii care folosesc muzica ca parte a procesului de învățare a matematicii sunt mai motivați și dezvoltă o apreciere mai mare pentru aritmetică. Integrarea muzicii în lecții nu numai că sporește interesul și implicarea copiilor, dar poate și îmbunătăți performanțele lor în acest domeniu.
Red Symons, chitaristul din celebra trupă de rock a anilor '70, Skyhooks, și noul nostru editorialist din revista Cosmos Weekly, subliniază importanța matematicii în muzică. El afirmă că acordurile de la o chitară sunt, în esență, „matrice matematice”. Această perspectivă ne îndeamnă să vedem matematica ca o componentă fundamentală în înțelegerea și crearea muzicii, subliniind încă o dată legătura profundă dintre cele două discipline.
SURSA FOTO: freepik.com
Un alt studiu realizat de Dr. Ayça Akın, din cadrul Departamentului de Inginerie Software de la Universitatea Antalya Belek din Turcia, aruncă lumină asupra beneficiilor utilizării tehnicilor muzicale în predarea matematicii. Această cercetare a analizat 55 de studii publicate între 1975 și 2022, care au implicat aproape 78.000 de elevi de la grădiniță până la nivel universitar.
Participanții la studiu au fost supuși unor teste de matematică înainte și după participarea la diferite tipuri de intervenții muzicale. Scorurile obținute de aceștia au fost comparate cu ale tinerilor care nu au participat la astfel de intervenții.
Meta-analiza a inclus trei tipuri de intervenții muzicale: lecții de muzică obișnuite, care implicau cântatul și bătutul din palme, lecții în care copiii învățau să cânte la instrumente și lecții în care muzica era integrată în procesul de învățare a matematicii.
Rezultatele cercetării au indicat că în toate aceste cazuri, elevii care au urmat lecții de muzică au obținut rezultate mai bune la testele de matematică comparativ cu cei care nu au participat la astfel de intervenții. Acest fapt evidențiază o corelație pozitivă între studiul muzicii și performanțele academice în domeniul matematicii.
Rezultatele studiului au relevat că cel mai mare impact a fost observat la elevii care au participat la lecții integrate de muzică-matematică. Aproximativ 73% dintre acești elevi au înregistrat rezultate semnificativ mai bune în comparație cu cei care nu au avut experiență muzicală. De asemenea, 69% dintre elevii care au învățat să cânte la instrumente muzicale și 58% dintre cei care au urmat lecții obișnuite de muzică au înregistrat o îmbunătățire mai mare în comparație cu elevii fără intervenție muzicală.
Deși numărul relativ mic de studii analizate în cadrul meta-analizei nu a permis explorarea altor factori, cum ar fi mediul socio-economic sau durata instruirii muzicale, aceste constatări evidențiază impactul semnificativ pe care lecțiile integrate în muzică pot avea asupra elevilor în procesul de învățare a matematicii.
Dr. Ayça Akın sugerează că încurajarea profesorilor de matematică și muzică să colaboreze în planificarea lecțiilor ar putea contribui la atenuarea anxietății elevilor față de matematică și, în același timp, să îmbunătățească performanțele acestora.
Pentru un pasionat de teoria muzicii cu o abordare matematică, aceste rezultate sunt muzică pentru urechi! Descoperirea legăturii între muzică și matematică și beneficiile pe care le aduce integrarea lor în procesul educațional confirmă importanța și impactul pe care aceste două discipline le pot avea asupra dezvoltării elevilor, aducând o abordare captivantă și stimulantă în învățare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.