Peste jumătate dintre elevii de liceu din România afirmă că au puțini profesori sau chiar niciunul care să le stârnească dorința de a învăța.
Mulți dintre aceștia își exprimă frustrările legate de relevanța unor materii pentru viața lor, dar și de volumul mare de informații predate la clasă, conform unui studiu recent realizat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație.
Studiul, care include atât cercetări calitative (fără relevanță statistică), cât și cantitative, subliniază dorința liceenilor de a primi informații mai practice.
În schimb, abordarea actuală de predare pune accent pe „antrenament mental” și „îmbogățirea culturii generale”.
„Această percepție a lipsei de relevanță poate contribui la scăderea motivației și angajamentului în procesul educațional”, menționează autorii studiului, care a fost publicat în contextul întârzierilor semnificative în implementarea noilor planuri cadru pentru liceu.
Citește și Ce vacanțe mai au elevii în 2025
SURSA FOTO: Freepik.com@vh-studio
Studiul „Calitatea vieții liceenilor din România” face parte dintr-o serie de cercetări publicate de CNPEE, potrivit Edupedu.
Acesta include două componente: cercetarea cantitativă, realizată pe un eșantion reprezentativ al elevilor de liceu cu frecvență, format din 4577 de liceeni din 76 de școli, cu o marjă de eroare de +/-2%, și o cercetare calitativă bazată pe 5 focus-grupuri cu elevi din diferite regiuni ale țării, provenind din medii socio-economice diverse.
Conform raportului, „majoritatea liceenilor consideră că volumul de informații predate la clasă este prea mare”.
Totodată, aceștia apreciază ca fiind suficiente „cursurile opționale din programul școlar, pe care le aleg în funcție de interesele lor și de oferta școlii”. Cu toate acestea, o parte semnificativă dintre elevi simt nevoia de mai multe lucrări de laborator, experimente și proiecte.
SURSA FOTO: Freepik.com@freepik
„În viziunea liceenilor, conținuturile studiate la școală și modul de predare actuale conduc la o relevanță scăzută a învățării pentru viața de zi cu zi și pentru viitorul lor profesional.
Au fost exprimate frecvent opinii în favoarea unei ponderi mai mari a informațiilor și aplicațiilor practice în predarea la clasă, care să îi ajute în rezolvarea problemelor sau să le faciliteze viața de zi cu zi.
Perceperea acestei relevanțe scăzute pare a fi un factor care contribuie la descreșterea motivației și a angajamentului în procesul educațional”.
În ceea ce privește profesorii, studiul arată că, în timp ce majoritatea liceenilor apreciază sprijinul oferit pe diverse căi de profesori, aproximativ jumătate „consideră că cei mai mulți profesori nu reușesc să le trezească dorința de a învăța, nu îi înțeleg și nu creează o atmosferă plăcută la clasă”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.