Cum îi ajută părinții finlandezi pe copii să devină cititori excelenți?
Potrivit neuropsihologului Álvaro Bilbao, există trei tehnici cheie pe care familiile din Finlanda le aplică în mod natural și care contribuie la dezvoltarea abilităților de lectură ale copiilor, făcându-i cei mai buni cititori din Europa, notează Ser Padres.
Pe măsură ce noul an școlar a început, copiii pot fi copleșiți de schimbări – cărți noi, treziri devreme, adaptarea la un program fix. Pentru a preveni acest stres și, în același timp, pentru a stimula îmbunătățirea abilităților de lectură, Álvaro Bilbao ne invită să ne inspirăm din practicile părinților finlandezi.
Bilbao subliniază cum putem adapta aceste tehnici în viața de zi cu zi pentru a crea un mediu de lectură prietenos acasă, care să-i încurajeze pe copii să citească mai mult și mai bine, fără presiune.
Prima tehnică, pe care Álvaro Bilbao o evidențiază, este obiceiul de a le citi copiilor cu voce tare de la o vârstă fragedă. În Finlanda, părinții încep să le prezinte celor mici cărțile și poveștile mult înainte ca aceștia să fie pregătiți să citească singuri.
Acest proces nu grăbește dezvoltarea abilității de a citi, ci le permite copiilor să se familiarizeze cu cuvintele și poveștile într-un mod natural și plăcut.
De obicei, în jurul vârstei de 6 ani, copiii finlandezi încep să citească, moment în care maturizarea necesară pentru acest proces este completă. Până atunci, cititul cu voce tare le dezvoltă vocabularul, le îmbunătățește înțelegerea limbajului și creează o relație pozitivă cu cărțile. Acest obicei le oferă copiilor ocazia de a vedea lectura ca pe o activitate plăcută și relaxantă.
A doua tehnică pusă în aplicare de părinții finlandezi este puterea exemplului. În această țară, adulții sunt cititori pasionați și deseori își petrec timpul liber lecturând sau vizitând biblioteci publice. Faptul că cititul este o activitate obișnuită în familie creează o cultură a lecturii în care copiii sunt încurajați să o integreze în rutina lor zilnică.
Álvaro Bilbao subliniază că atunci când copiii văd adulții din jurul lor citind cu plăcere, ei dezvoltă, la rândul lor, o apreciere pentru această activitate. Prin urmare, lectura devine parte din viața lor de zi cu zi, iar copiii încep să o asocieze cu timpul liber și cu activitățile de familie.
A treia tehnică de succes în Finlanda este folosirea subtitrărilor la programele de televiziune și desenele animate. Copiii finlandezi urmăresc frecvent desene animate cu subtitrări în limba lor maternă, ceea ce îi ajută să își dezvolte abilitatea de a citi rapid și de a înțelege mai bine textul.
Această practică simplă combină învățarea cu distracția, permițându-le copiilor să își îmbunătățească abilitățile de citire într-un mod ușor și natural. Mai mult, acest obicei contribuie și la învățarea unor limbi străine, precum engleza, într-un mod foarte eficient.
Fără îndoială, aceste trei tehnici sunt extrem de eficiente și pot fi implementate cu ușurință acasă de orice familie. Álvaro Bilbao ne încurajează să preluăm aceste obiceiuri și să le integrăm în viața noastră de zi cu zi pentru a îmbunătăți relația copiilor cu lectura. Indiferent de țară sau cultură, lectura poate deveni o activitate plăcută și esențială în dezvoltarea copiilor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.