Un nou studiu Stanford și Harvard schimbă modul în care ne educăm copiii: „Am ales să cercetăm funcțiile executive, un set esențial de abilități pentru adaptare și reziliență”

Data publicării:
Un nou studiu Stanford și Harvard schimbă modul în care ne educăm copiii: „Am ales să cercetăm funcțiile executive, un set esențial de abilități pentru adaptare și reziliență” / FOTO: freepik.com @volodymyr-t
Un nou studiu Stanford și Harvard schimbă modul în care ne educăm copiii: „Am ales să cercetăm funcțiile executive, un set esențial de abilități pentru adaptare și reziliență” / FOTO: freepik.com @volodymyr-t

Un nou studiu condus de Stanford identifică factorii care ar putea promova reziliența copiilor ce se confruntă cu adversități extreme.



Capacitatea preșcolarilor de a-și regla atenția, comportamentul și emoțiile este legată de abilitatea lor de a face față situațiilor dificile și de a prospera în clasă.

Totuși, majoritatea cercetărilor privind modul în care copiii își dezvoltă aceste abilități, cunoscute sub denumirea de „funcții executive”, au fost realizate în țări cu venituri mari, cum ar fi Statele Unite, notează ed.stanford.edu.

Studiul, condus de profesorul Jelena Obradović de la Stanford Graduate School of Education, identifică mai mulți factori care par să susțină dezvoltarea acestor abilități la copiii din zone ale lumii cu rate ridicate de sărăcie, malnutriție și boli infecțioase.

„Abilitățile funcției executive sunt cu adevărat importante pentru copiii expuși riscurilor, dar expunerea la factori de stres subminează dezvoltarea acestor abilități”, a afirmat Obradović. „Dacă putem demonstra ce susține dezvoltarea acestor abilități într-un context rural defavorizat, vom putea proiecta intervenții mai eficiente pentru a compensa acești factori de stres.”

Studiul, care a analizat preșcolarii din zonele rurale ale Pakistanului, a constatat că înălțimea unui copil raportată la vârstă, numărul de frați mai mari și o intervenție parentală timpurie sunt predictori semnificativi ai abilităților funcțiilor executive în această populație.

CITEȘTE ȘI Cercetătorii Stanford le răspund părinților care se întreabă dacă să-și înscrie copilul la școală sau să mai aștepte un an: „Studiul nostru a arătat asta!”

Un set important de abilități

Studiul, publicat în revista Developmental Science, a rezultat dintr-o colaborare de cercetare pe care Obradović a inițiat-o împreună cu profesoara Aisha Yousafzai de la Universitatea Harvard și cercetători de la Universitatea Aga Khan din Karachi, Pakistan.

„Am ales să studiem funcțiile executive pentru că reprezintă un set esențial de abilități care promovează adaptarea și reziliența”, a afirmat Obradović, care conduce Laboratorul SPARK la Stanford, un proiect dedicat cercetării impactului adversității asupra învățării și bunăstării copiilor. „Aceste abilități au devenit un bun indicator pentru capacitățile copiilor.”

Funcțiile executive (EF) le permit copiilor să-și controleze impulsurile, să ignore distragerile, să-și amintească informațiile relevante și să alterneze între regulile sau cerințele concurente pentru atenția lor. Studiile realizate în țările cu venituri mari au corelat EF puternice la copii cu niveluri mai scăzute de probleme comportamentale și emoționale, o implicare mai mare în școală și abilități academice mai dezvoltate.

SURSA FOTO: freepik.com @gorge2

Însă, „nu a existat într-adevăr nicio cercetare care să evalueze EF la preșcolarii dintr-un mediu foarte dezavantajat, în care copiii se confruntă cu adversități extreme și cronice”, a subliniat Obradović. „Abilitățile EF susțin o tranziție școlară reușită și implicarea. Dacă le putem măsura corect, putem începe să identificăm ce le poate promova în acest context.”

Proiectarea sarcinilor cu atenție

Expertul și echipa sa au măsurat funcționarea executivă a 1.144 de preșcolari expuși riscului din zonele rurale ale Pakistanului, utilizând o serie de sarcini bazate pe joacă, adaptate special pentru această populație. Au dedicat luni de zile colaborării cu experți locali pentru a dezvolta sarcini relevante și utile.

„Pentru a desfășura un tip de cercetare care se realizează în mod obișnuit într-o țară cu venituri mari din lumea occidentală, trebuie să fii foarte atent și să te asiguri că sarcinile sunt adecvate din punct de vedere cultural și al dezvoltării”, a declarat Obradović.

Sarcinile standard care implică sortarea obiectelor după culoare sau formă pot fi problematice pentru copiii care nu cunosc denumirile culorilor (de exemplu, cercetătorii au folosit termenul „culoare mango” în loc de „roșu”) sau care nu recunosc obiecte (precum bărcile cu pânze sau anumite animale) care sunt mai familiare copiilor din medii cu venituri mai mari sau mai puțin rurale.

„Nu poți determina dacă măsori cunoștințele lor despre culori și obiecte sau dacă măsori abilitățile de funcții executive”, a explicat Obradović. „Trebuie să te asiguri că ajungi la capacitatea de bază.”

În plus, copiii mici din țările cu venituri mici și medii tind să fie inhibați în situațiile de testare și ezită să interacționeze cu străinii. Această reticență ar putea fi confundată cu abilitățile de funcții executive dacă nu este luată în considerare și abordată în cadrul sarcinilor și de cei care administrează evaluările. Obradović și echipa sa au măsurat funcționarea executivă a 1.144 de preșcolari expuși riscului din Pakistanul rural, folosind o serie de sarcini bazate pe joacă, adaptate special pentru această populație. 

SURSA FOTO: freepik.com @leh556

O contribuție unică

Studiul s-a bazat pe constatările cercetărilor anterioare efectuate de Yousafzai și echipa sa de la Universitatea Aga Khan, care au implicat o intervenție desfășurată de la nașterea preșcolarilor până la vârsta de 2 ani. Lucrătorii guvernamentali din domeniul sănătății le-au oferit mamelor instrucțiuni și sprijin pentru un parenting mai sensibil și mai implicat, dincolo de serviciile lor obișnuite de sănătate, în timpul vizitelor lunare la domiciliu.

Această intervenție s-a dovedit a fi un predictor pentru dezvoltarea atât a funcțiilor executive (EF), cât și a abilităților cognitive generale (măsurate printr-un test IQ). Alinierea celor două seturi de abilități nu a fost surprinzătoare, având în vedere că sunt înrudite și au o bază similară în creier. Totuși, descoperirea a determinat-o pe Obradović și echipa sa să aprofundeze ceea ce, dacă există, a promovat EF-urile în acest context, în afară de IQ.

„IQ-ul este un predictor puternic al funcționării executive”, a declarat Obradović. „Dar nu existau studii care să analizeze predictorii EF în medii globale defavorizate, odată ce IQ-ul a fost luat în considerare.”

Cercetătorii au identificat trei predictori independenți. Unul dintre aceștia a fost intervenția parentală timpurie oferită de lucrătorii din domeniul sănătății. Un alt predictor a fost starea de creștere fizică a copilului la vârsta de doi ani. „Nutriția în primii doi ani de viață a fost extrem de importantă”, a spus Obradović. „Știm că este legată de dezvoltarea creierului și că reprezintă un predictor important al IQ-ului copiilor, dar acest studiu arată că contribuie, de asemenea, în mod unic la dezvoltarea acestor capacități de autoreglare.”

În al treilea rând — ceea ce a fost o surpriză pentru cercetători — a fost numărul de frați mai mari.

„În societatea noastră, avem tendința de a considera o familie numeroasă, cu mai mult de patru copii, ca un factor de risc, deoarece există mai puține resurse disponibile — mai puțin timp, mai puțini bani, aglomerație”, a afirmat Obradović. „Totuși, pentru acești preșcolari, a avea frați mai mari a fost un predictor constant pozitiv al funcționării lor executive.”

„Aceasta sugerează că pot exista și alte aspecte în acest cadru cultural relevante pentru promovarea autoreglementării”, a adăugat Obradović. „Este posibil să pierdem din vedere, concentrându-ne atât de mult pe părinți ca îngrijitori în paradigma noastră de țară cu venituri mari. Acești copii ar putea beneficia de mai multă îngrijire din partea fraților sau ar putea fi nevoiți să învețe să-și regleze singuri comportamentul, deoarece li se acordă mai puțină atenție. Putem doar specula, dar este un predictor puternic pentru acești copii. Frații contează.”

Abilitățile parentale și IQ-ul 

Cercetătorii au analizat, de asemenea, dacă comportamentele parentale ale mamelor (de exemplu, oferirea de sprijin verbal, informații și strategii de rezolvare a problemelor) au influențat funcționarea executivă a copiilor, indiferent de IQ-ul mamei. Atât comportamentul matern, cât și abilitățile cognitive ale mamelor s-au dovedit a fi importante în mod independent, au descoperit ei.

„Există o nouă direcție de cercetare în jurul intervențiilor de două generații, care vizează atât persoanele care îi îngrijesc, cât și copiii lor”, a declarat Obradović. „În acest context, le facem un deserviciu mamelor dacă ne concentrăm doar pe susținerea abilităților lor parentale. De asemenea, putem promova funcțiile executive la copii, oferindu-le mamelor oportunități de a-și dezvolta propriile abilități cognitive, mai ales având în vedere că două treimi dintre mame nu au frecventat niciodată școala.”

Într-un cadru în care copiii se confruntă cu adversități uriașe și au acces limitat la oportunități educaționale, identificarea factorilor care contribuie la reziliență dincolo de IQ poate avea o semnificație considerabilă.

„De mult timp, cea mai mare atenție s-a concentrat asupra mortalității infantile și materne”, a afirmat Obradović. „Acum că aceste cifre sunt în scădere, există mult mai multe discuții despre cum putem asigura că acești copii își ating potențialul.”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Recomandari si sfaturi




Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel