Un profesor de la Stanford roagă părinții și bunicii să NU mai folosească niciodată această expresie cu copiii: „Le blochează progresul!”

Data publicării:
Un profesor de la Stanford roagă părinții și bunicii să NU mai folosească niciodată această expresie cu copiii: „Le blochează progresul!” / FOTO: freepik.com @Halinskyi Maksym
Un profesor de la Stanford roagă părinții și bunicii să NU mai folosească niciodată această expresie cu copiii: „Le blochează progresul!” / FOTO: freepik.com @Halinskyi Maksym

Impactul negativ pe care această frază aparent inofensivă îl poate avea asupra copiilor.



Dacă micuțul tău obține o notă bună la un test de matematică, s-ar putea să fii tentat să-l lauzi cu un compliment simplu: „Ești atât de deștept!”

Problema este că aceasta ar putea fi una dintre cele mai dăunătoare afirmații pentru un copil aflat în plin proces de dezvoltare.

Profesorul de la Stanford, Jo Boaler, îi sfătuiește pe părinți și bunici să nu le mai spună copiilor sau nepoților „ești deștept”.

Potrivit specialiștilor în educație și psihologie, citați de Your Tango, această etichetă, deși percepută inițial ca un compliment, poate crea convingerea că un copil „deștept” nu ar trebui să greșească niciodată.

De aceea, există un curent din ce în ce mai puternic care încurajează eliminarea acestui tip de laudă din parenting.

CITEȘTE ȘI Profesorii de elită de la Oxford oferă 10 strategii care vor revoluționa învățarea copilului tău: „În loc să insistăm inutil, este mai eficient să adoptăm metode inteligente!”

 

Copiii considerați „inteligenți” ajung să se teamă de greșeli

 

SURSA FOTO: freepik.com @EyeEm

Psihologii explică: „Atunci când lăudăm un copil pentru că este deștept, el începe să creadă acest lucru despre sine: ‘Sunt deștept’. Însă, când se va confrunta cu o dificultate – ceea ce este inevitabil – va avea tendința să gândească: ‘Dacă greșesc, ceilalți vor descoperi că, de fapt, nu sunt deștept.’”

Acesta este un risc major, avertizează specialiștii. Copiii considerați „inteligenți” ajung să se teamă de greșeli – deși acestea sunt importante în procesul de învățare și reușită.

În plus, cei etichetați drept „inteligenți” sau „înzestrați” sunt adesea mai puțin dispuși să iasă din zona lor de confort. Ei fac mai puține greșeli, dar nu pentru că sunt mai buni, ci pentru că evită provocările.

Pe termen lung, acest lucru le îngreunează adaptarea la noi situații și le limitează potențialul de dezvoltare.

VEZI ȘI Psiholog Stanford: „Abilitatea nr. 1 care îi va diferenția pe copiii de succes de cei care vor eșua în viață, în secolului XXI!” Majoritatea părinților o neglijează!

 

Ce copii „inteligenți” sunt cei mai expuși riscului?

 

SURSA FOTO: freepik.com @lenblr

Jo Boaler, profesor de matematică la Universitatea Stanford, observă că această „mentalitate fixă” persistă până la vârsta adultă și afectează în mod special un grup important de copii: fetele cu rezultate academice înalte.

De ce?

„Pentru că societatea le transmite fetelor ideea că, probabil, nu vor fi la fel de bune ca băieții la matematică și științe”, explică Boaler.

„Aceasta le face mai predispuse să evite provocările în aceste domenii, iar teama de greșeli le împiedică să învețe și să progreseze.

Cu cât o disciplină este mai asociată cu ideea de supradotare, cu atât mai puține femei ajung să obțină doctorate în acel domeniu”, subliniază profesorul.

CITEȘTE ȘI Un „secret” de la cercetătorii Stanford pentru creșterea copiilor deștepți: „Mulți elevi trec prin primii ani de școală cu această idee periculoasă în minte”

 

Ce să le spui copiilor în loc de „ești deștept”

 

SURSA FOTO: freepik.com @minervastudio

 

Cum poți încuraja copiii fără să le limitezi dezvoltarea?

În loc să folosești o afirmație generală precum „ești inteligent”, încearcă să faci lauda mai specifică și orientată spre efort. De exemplu: „Ai muncit din greu și rezultatele se văd!”

Evitați etichetele!

Dacă expresia „ești inteligent” este problematică, la fel de dăunătoare poate fi și etichetarea unui copil drept „o persoană bună la matematică” sau „nu e o persoană bună la științe”.

Astfel de etichete creează limite artificiale și împiedică dezvoltarea.

Jo Boaler merge chiar mai departe și îi sfătuiește pe părinți să nu exagereze cu laudele atunci când un copil obține o notă maximă la un test.

Motivul?

Atunci când totul este corect, copilul nu are ocazia să învețe din greșeli.

„Când le transmitem copiilor că greșelile sunt parte din procesul de învățare și că oamenii de succes greșesc frecvent, le putem influența pozitiv întreaga traiectorie”, explică Boaler.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Recomandari si sfaturi




Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel