Moș Crăciun există? Aceasta este una dintre cele mai fermecătoare întrebări pe care copiii o adresează părinților lor, mai ales în preajma sărbătorilor. Însă, la ce vârstă încetează copiii să mai pună această întrebare? Psihologii au analizat cu seriozitate subiectul, încercând să înțeleagă modul în care cei mici percep această poveste magică.
Pe măsură ce Crăciunul se apropie cu pași repezi, atmosfera devine tot mai festivă. Brazii sunt împodobiți cu globuri strălucitoare și luminițe colorate, cadourile au fost deja cumpărate (sau aproape cumpărate), iar meniul pentru masa de sărbătoare începe să prindă contur.
Copiii așteaptă cu sufletul la gură venirea lui Moș Crăciun, plini de emoție și nerăbdare. Cel puțin, cei care încă mai cred în această figură legendară.
O serie de studii realizate în cadrul proiectului american „The Santa Project”, coordonate de Dr. Candice Mills, psiholog la Universitatea Texas din Dallas, oferă o perspectivă interesantă asupra acestui subiect. Conform rezultatelor publicate, majoritatea copiilor încetează să mai creadă în Moș Crăciun în jurul vârstei de 8 ani. Cu toate acestea, există mari variații: unii încep să-și pună întrebări legate de existența Moșului încă de la 3 sau 4 ani, în timp ce alții continuă să creadă în magia lui până la 15 sau chiar 16 ani.
SURSA FOTO: freepik.com @pressmaster
Psihologul pentru copii Jean Piaget a revoluționat înțelegerea dezvoltării mintale a copiilor prin celebra sa „teorie a dezvoltării cognitive”, propusă în 1936. Acesta a identificat patru etape fundamentale prin care trece mintea umană în procesul său de maturizare. Una dintre aceste etape, numită stadiul operațional concret, debutează în jurul vârstei de 8 ani – aceeași vârstă la care psihologii observă că majoritatea copiilor încep să pună la îndoială anumite povești sau evenimente, inclusiv existența lui Moș Crăciun.
În acest stadiu, copiii dobândesc abilitatea de a gândi logic și de a analiza informațiile bazate pe experiențele lor concrete. Este perioada în care încep să evalueze critic lucrurile care altădată erau acceptate fără ezitare. De aceea, magia și misterul din jurul lui Moș Crăciun pot deveni, treptat, subiecte de îndoială.
Vezi și „Stai cuminte, că nu mai vine Moșu”: Ce se ascunde în spatele acestei metode de parenting?
SURSA FOTO: freepik.com @volodymyr-t
Psihologul pediatru Eileen Sosa subliniază că acest proces de renunțare la credința în Moș Crăciun nu este unul brusc și nici nu există o „vârstă potrivită” la care adevărul ar trebui dezvăluit. „Copiii încep să devină curioși despre realitate treptat, iar în momentul în care le oferiți propria voastră versiune a poveștii, ei sunt deja pregătiți să o accepte”, explică Sosa, conform parents.fr.
Această tranziție este influențată de o combinație de factori. Pe de o parte, dezvoltarea cognitivă joacă un rol esențial: pe măsură ce copiii devin mai analitici, încep să-și pună întrebări despre detalii precum logistica livrării cadourilor sau identitatea adevărată a Moșului.
Pe de altă parte, tradițiile familiale pot contribui la menținerea credinței, mai ales dacă părinții și comunitatea încurajează povestea. Întâlnirea cu un Moș Crăciun deghizat, discuțiile cu alți copii la școală și influența mediului social sunt, de asemenea, elemente care modelează această etapă de tranziție.
În cele din urmă, povestea lui Moș Crăciun este mai mult decât o simplă credință – este o tradiție culturală și o sursă de bucurie care le îmbogățește copilăria. Procesul prin care un copil trece de la a crede la a înțelege adevărul este o parte naturală a creșterii și o oportunitate pentru părinți de a discuta despre magie, imaginație și realitate într-un mod empatic și plin de înțelegere.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.