Vrei să crești viitori adulți care vor ști să rezolve problemele? Urmează acești patru pași recomandați de un psiholog

Data publicării:
Vrei să crești viitori adulți care vor ști să rezolve problemele? Urmează acești patru pași recomandați de un psiholog / FOTO: freepik.com @namii9
Vrei să crești viitori adulți care vor ști să rezolve problemele? Urmează acești patru pași recomandați de un psiholog / FOTO: freepik.com @namii9

După ani în care ați schimbat scutecele, ați luat gustări și ați oferit opțiuni de divertisment, vine un moment în care tânjiți să vedeți copiii dezvoltând chiar și un minim de independență. La baza capacității copiilor de a îndeplini aceste sarcini pe cont propriu se află abilitățile mai ample de rezolvare a problemelor, care în cele din urmă progresează dincolo de a descoperi cum să îndeplinească sarcinile de bază pentru a găsi soluții la probleme dificile și mai complicate.



Deși s-ar putea să nu fie evident atunci când răspundeți la cea de-a opta cerere a unui copil de 4 ani în zece minute, rezolvarea problemelor nu este la îndemâna chiar și a copiilor foarte mici. Înțelegerea modului de a stivui blocuri, a sorta jucăriile și chiar a împinge un scaun până la tejghea pentru a apuca o telecomandă care a fost pusă intenționat la îndemână sunt toate exemple ale modului în care copiii folosesc gândirea creativă pentru a atinge un obiectiv.

„Copiii se comportă ca niște mici oameni de știință din lume”, spune psihologul Tia Kim și vicepreședinte pentru educație, cercetare și impact în cadrul Comitetului pentru Copii. „Ei experimentează, încearcă lucrurile și își dau seama cum funcționează lucrurile”.

Dar copiii nu pot face totul singuri. „De obicei, au nevoie de puțină schelă, sprijin și facilitare din partea părinților și a îngrijitorilor, mai ales pe măsură ce cresc și problemele pe care le rezolvă devin mai nuanțate și mai complexe”, spune Kim.

A învăța copiii cum să rezolve problemele este o chestiune de a-și maximiza curiozitatea naturală și de a-i ajuta să dezvolte capacitatea de a persevera atunci când experimentarea lor nu funcționează inițial. 

„Ceea ce este cu adevărat interesant despre abilitățile și competențele de învățare social-emoțională este că toate sunt interdependente”, spune Kim. „A fi capabil să-ți gestionezi emoțiile te va ajuta să rezolvi mai bine problemele. Și dacă rezolvi mai bine problemele, asta te ajută să faci față emoțiilor, crește rezistența și eviți conflictele sau barierele”.

Facilitarea abilităților de învățare social-emoțională care îi ajută pe copii să rezolve mai bine problemele necesită timp și intenționalitate. Dar împărțirea procesului în patru pași îl poate face mai ușor de gestionat. Astfel, vă puteți asigura că micuții își dezvoltă aceste abilități esențiale pentru a deveni independenți și încrezători în rezolvarea problemelor.

1. Identificați problema cu voce tare

În lumea complexă a învățării pentru copii, identificarea problemei este primul pas important. Și, da, sună mai simplu decât este cu adevărat, mai ales când vine vorba de cei mici. Este ușor pentru adulți să se piardă în gânduri, să-și rotească mintea în căutarea soluțiilor, dar ce se întâmplă cu copiii? Ei au nevoie de îndrumare și sprijin pentru a face acest prim pas.

Aici intervine puterea de a verbaliza problemele cu voce tare. Atunci când adulții își exprimă cu calm și clar problemele în prezența copiilor, aceasta are un impact semnificativ. Tocmai pentru că le arată copiilor cum să facă acest lucru esențial: identificarea problemei fără a se pierde în haosul gândurilor.

Tia Kim, un expert în dezvoltare, ne exemplifică acest concept printr-un exemplu simplu: „să spunem că nu am morcovi pentru tocanița de seara și nici timp să merg la magazin, ceea ce mă enervează”. Verbalizarea problemei și a emoției legate de ea este un model educativ pentru cei mici. Ei învață să recunoască și să articuleze ceea ce nu merge bine.

Dar ce se întâmplă când copiii întâmpină dificultăți în a identifica problema sau în a-și controla emoțiile când se confruntă cu ea? Aici, părinții trebuie să devină ghizi și să adopte abordări strategice. De exemplu, în loc să le ceri direct să identifice ce nu este în regulă, poți să spui: „pare că ești supărat. Poți să respiri și apoi să-mi spui ce te deranjează?”.

O altă metodă este să pui problema în evidență pentru copil înainte de a-i cere să-și exprime emoțiile: „observ că ai dificultăți cu acel puzzle. Cum te simți în legătură cu asta?”.

Oricare ar fi abordarea, esențial este să le oferim copiilor un suport delicat care să-i ajute să se concentreze pe problema cu care se confruntă. Așa îi ajutăm să-și dezvolte abilitățile esențiale pentru rezolvarea problemelor.

2. Ajutați copiii să facă brainstorming

Ajutarea copiilor să-și dezvolte abilitățile de brainstorming este un pas important în procesul lor de rezolvare a problemelor. Totuși, când vine vorba de a solicita idei și soluții, lucrurile pot fi uneori complicate.

Copiii pot avea reacții variate atunci când li se cere să facă brainstorming. Unii rămân tăcuți și par parcă lipsiți de inspirație, în timp ce alții își aruncă în valuri ideile, de la cele geniale până la cele complet nerealiste. Iar aici intervine rolul important al părinților și al adulților în general.

Important de reținut este că nu toate ideile, indiferent cât de nepractice ar putea părea, sunt proaste. Esențial este să înțelegem că procesul în sine este valoros. Poate nu vom acționa neapărat pe baza fiecărei idei nebunești, dar brainstormingul creează o punte către creativitate și învățare.

Așa că, cum ghidezi copiii către soluții practice? Cu ajutorul întrebărilor. Părinții pot interveni în mod constructiv în discuție cu întrebări precum: „te-ai gândit la această soluție?” sau „dar ce zici de această altă opțiune?”. Astfel, nu le impunem soluțiile, ci îi implicăm în procesul de luare a deciziilor. Le dăm voce și îi ajutăm să exploreze variantele pentru a ajunge la o soluție viabilă.

3. Luați în considerare soluțiile posibile și alegeți-o pe cea mai bună

Evaluarea și selecția soluțiilor sunt etape importante în procesul de rezolvare a problemelor alături de copii. Însă nu toate ideile rezultate din brainstorming sunt la fel de viabile. Să spunem că micuțul dorește să cumpere un set Lego complet nou atunci când se confruntă cu dificultăți la cel pe care îl are deja. Aceasta ar putea părea o soluție, dar din perspectiva financiară și a dezvoltării creativității, nu ar fi cea mai înțeleaptă decizie.

Înainte de a respinge rapid idei sau de a stabili o alegere, este important să implicați copiii într-un proces de evaluare. Acest lucru poate implica discutarea argumentelor pro și contra, analizarea posibilelor repercusiuni ale fiecărei opțiuni și identificarea motivelor pentru care o anumită soluție ar putea să nu fie perfectă, chiar dacă pare cea mai atractivă la prima vedere.

Totuși, în realitatea agitată a vieții de familie, timpul pentru evaluare detaliată nu este mereu disponibil. Părinții trebuie să aleagă cu înțelepciune când să implice copiii în acest proces și când să ia decizii executive pentru a menține echilibrul în familie.

Kim subliniază că, uneori, brainstormingul poate duce la soluții care nu rezolvă imediat problema, dar oferă în schimb o învățare importantă pentru viitor. Aceste soluții pot ajuta la evitarea situațiilor similare în viitor, făcând astfel un pas în direcția unor rezultate mai bune. Cu alte cuvinte, procesul de rezolvare a problemelor este un joc pe termen lung, în care se învață din fiecare pas făcut.

4. Evaluați soluția aleasă

Evaluarea soluției alese este o etapă importantă în procesul de învățare a copiilor cum să rezolve probleme. După ce praful se așează și lucrurile revin la normal, este important să nu ne concentrăm doar asupra rezultatelor practice. Trebuie să ne acordăm timp pentru a analiza de ce a funcționat sau nu planul ales și cum a evoluat procesul în comparație cu așteptările inițiale.

Tia Kim subliniază importanța revenirii și evaluării continue. „Parte din sprijinul pentru copii în dezvoltarea abilităților de rezolvare a problemelor și gândire critică constă în a reveni mereu și a evalua, chiar și atunci când această etapă poate fi scurtă sau mai târzie”, explică ea.

Este vital să nu privim eșecurile ca pe o rușine sau copiii să nu se simtă descurajați atunci când soluția aleasă nu funcționează conform planului. Fiecare experiență, fie reușită sau nu, aduce cu sine o lecție valoroasă care va contribui la îmbunătățirea viitoarelor abordări.

Chiar și atunci când prima opțiune eșuează, există întotdeauna oportunitatea de a discuta despre motivele pentru care o altă alternativă ar fi fost mai bună, acum că toți au văzut cum s-a desfășurat procesul, sau de ce ruta aleasă ar fi putut avea succes în circumstanțe ușor diferite.

Și dacă totul merge strună? Atunci este momentul să sărbătorim această victorie și procesul care a condus la ea. Cu toate că reușita poate fi trecută cu vederea, reamintirea pașilor critici din spatele rezolvării eficiente a problemelor îi va ajuta pe copii să abordeze calm și încredere viitoarele provocări. Căci, așa cum știm cu toții, viața are tendința de a ne surprinde și de a ne scoate din zona de confort. Iar pregătirea copiilor pentru astfel de situații este un dar valoros pe care îl putem oferi.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Recomandari si sfaturi




Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

DC Media Group Audience
pixel